سه روش برای کاهش بدرفتاری های کودکان بدون تنبیه بدنی

کاهش بد رفتاری کودکان
سه روش عملی که بدون توسل به تنبیه بدنی بدرفتاری های کودکان را تعدیل می کند ۱- نادیده گرفتن بدرفتاری های جزئی 2- به کار گرفتن روشی که آن را در انزوا گذراندن می نامیم 3- کاهش بدرفتاری با پاداش دادن به رفتار خوب

خلاصه مقاله به صورت صوتی

کاهش بد رفتاری کودکان

1- نادیده گرفتن بدرفتاری های جزئی

همانگونه که توجه به پدر و مادر به رفتار پسندیده کودک باعث تشویق کودک به ادامه این رفتار می شود توجه
نکردن به رفتارهای نامطلوب نیز باعث حذف این گونه رفتار می‌شود چون توجه بیشتر والدین به کارهای مطلوب کودکان همان کار پاداش و تقویت کننده را می کند.اعمالی که توجه والدین را جلب می کنند،معمولاً در آینده تکرار خواهد شد. بنابرای می‌توانیم همین اصل را 
 در جهت عکس برای کاهش بروز بدرفتاری ها به کار گیریم.اگر توجه و قدر شناسی والدین اعمال خوب به کودک را القا می‌کند ، حذف آن
 توجه به هنگام بد رفتاری می تواند تکرار رفتارهای مسئله ساز را بکاهد.

وقتی تصمیم گرفتی به طور منظم از بدرفتاری های مشخص چشم‌پوشی کنید در ابتدا منتظر بدتر شدن رفتار بد کودکان .
باشید، چون شما را امتحان میکند
تسلیم نشوید و به بد رفتاری کودکان توجه نکنید. حتماً رفتار خوبش را تشویق کنید و فوق‌العاده به آن توجه نشان دهید در بی توجهی به رفتار بد و ابراز توجه فوق العاده به رفتار خوب ثابت قدم باشید.

کاهش بد رفتاری کودکان

۲- منزوی سازی جایگزین تنبیه بدنی

بی توجهی در مورد آن دسته از مشکلات رفتاری که با نیت جلب توجه والدین صورت می‌گیرد بهترین نتیجه را می‌دهد د ولی در پاره ای موارد کودکان به طریقی بد رفتار می کنند که نادیده گرفتن آن بسیار دشوار است در چنین مواقعی که والدین احساس می‌کنند کودک باید تنبیه شود چاره دیگری مسوم به منزوی نکردن فوق العاده موثر است .

منزوی کردن تنها گذاشتن کوتاه مدتی است که در پی سر زدن بدرفتاری جدی اعمال می‌شود در غیر این صورت به تنبیه بدنی مبادرت می شود. دلیل منزوی سازی ساده است: تنهایی و دور بودن از منبع توجه حتی در کوتاه مدت برای کودکان ناخوشایند است چون منزوی سازی روش موثری است به دقت آن را مرور خواهیم کرد

1- برای چه نوع رفتار هایی باید از روش منزوی سازی استفاده کرد

این روش را در مورد اعمالی چون تهاجم بدنی(مثل کتک کاری با کودک دیگر و یا حمله به پدر و مادر) کج خلقی هایی که نتوان به آنها بی‌توجهی کرد توصیه می‌کنیم

2- در مورد کودکان چند ساله میتوان از منزوی کردن استفاده کرد

منزوی سازی به صورتی که در اینجا شرح داده شده باید در مورد کودکان ۳ سال به بالا به کار گرفته شود

3-در چه محلی کودک را منزوی کنیم

اولین قدم در استفاده از این روش عبارت است از پیدا کردن مکانی در خانه که کودک برای انزوا مجبور خواهد بود مدتی را در آنجا بگذراند این مکان باید خیلی ملال‌آور(خالی از هرگونه وسیله سرگرمی لذت بخش) باشد کودک را از فعالیت ها و توجه افراد خانواده مجزا کند و در ضمن جای امنی هم باشد برخی مکان ها ممکن عبارتند از: حمامی که قبلاً فضای آن با انتقال تمام اشیا لوازم و داروهای خطرناک ایمنی نکرده‌اید یا اتاق خواب اضافی. اگر این امکانات در دست نیست گوشه ای دور از مسیر رفت و آمد در اتاق که به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد، مکان مطلوبی برای منزوی کردن به شمار می‌آید. هرگز از مکان های تاریک یا فوق‌العاده تنگ و بسته و ترسناک برای منزوی سازی استفاده نکنید. مکانهایی مانند کمدها انبار های کوچک ممکن است به ضربه روحی و صدمه عاطفی به کودک شود، هرگز مجزا نیستند. محدوده منزوی کردن باید فاقد اسباب بازی وسایل سرگرمی، کتاب، تلویزیون و یا وسایل تفریحی دیگر باشد. به خاطر بسپارید که باید این مکان از فعالیت های افراد خانواده مجزا، ملال آور، و در عین حال ایمن باشد

4- چگونه از منزوی سازی استفاده می شود؟

وقتی کودک با ارتکاب به یکی از اعمالی که قبلاً ذکر شد بدرفتاری می کند باید فقط به او گفته شود که اگر رفتارش ادامه پیدا کند او را منزوی خواهید کرد.اگر بعد از تقاضای شما بدرفتاری باز هم ادامه یافت، باید خود به خود منزوی سازی تحقق پیدا کند. منزوی کردن به سرعت و پس از اخطار به کودک انجام شود، نه اینکه صبر کنید تا کج خلقی، کتک کاری یا خرابکاری تمام و کمال روی دهد.

5- اگر فرزند از رفتن به محل اعزام و سر باز زد چه کنم؟

این یکی از متداول ترین مشکلات پیش روی والدین در ابتدای استفاده از روش منزوی کردن است. این مشکل زمانی پیش می آید که کودک می‌کوشد شما را امتحان کند. وقتی به کودک گفته‌اید به انزوا برود، با او بحث نکنید و اجازه ندهید شما را منصرف کند. اگر نرفت خواست خود را یک بار دیگر تکرار کنید. بعد قاطعانه ولی آرام بگویید، چون وقتی به او گفتیم برود نرفت ۵ دقیقه بیشتر باید در انزوا بماند اگر باز هم نرفت به او گوشزد کنید که حالا باید ده دقیقه دیگر علاوه بر مدت اصلی در آنجا بماند در این مقطع اگر کودک بازهم از اجرای دستور شما سرباز زد او را به محل انزوا ببرید و زمان سنج را روی مدت اصلی به علاوه ده دقیقه اضافه تنظیم
کنید

6- پس از منزوی سازی چه باید کرد

اگر فرزندتان در محل انزوا به آرامی رفتار میکند، کاری به کارش نداشته باشید. این دوره کوتاه تنهایی اوست و به هیچ وجه نباید نسبت به او واکنش نشان دهید. گاهی کودکان برای نشان دادن عصبانیت خود از انزوا کج خلقی می کنند. آن را نادیده بگیرید مگر آنکه کج خلقی شدید باشد و بیشتر از چند دقیقه ادامه پیدا کند برای ناآرامی های شدید نزدیک در محل انزوا بروید و بدون توضیح اضافه به کودک بگویید که اگر آرام نگیرد دوباره زمان سنج را برای مدت اصلی تنظیم می کنید و همه چیز از اول شروع میشود.

7- وقتی مدت انزوا به پایان رسید چه باید کرد

وقتی زمان سنج زنگ زد کودک می تواند محل انزوا را ترک کند. در بعضی اوقات کودکان می خواهند نشان بدهند که این کار آنها را ناراحت نکرد و بعد از زنگ ساعت در آنجا می ماند اگر این اتفاق افتاد فقط به او بگویید که هر زمان آمده است می‌تواند بیرون بیاید و تا محل را ترک نکرده با او حرف نزنید. هنگامی که انزوا به پایان رسید تنبیهم به پایان میرسد. با آرامش دلیل منزوی کردن کودک را به او بگویید و حتماً آنچه را که مایلید در آینده به صورت متفاوت انجام دهد برایش شرح دهید

9- آیا در انزوا گذراندن همیشه موثر است

روش منزوی سازی در صورتیکه پیگیرانه و دقیقاً آن طور که ما ارائه کردیم مورد استفاده قرار گیرد، تقریباً در مورد تمام کودکان کج خلق، آنهایی که خشونت فیزیکی به خرج می‌دهند یا خرابکاری می کنند موثر است با این همه پاره ای اوقات پدر یا مادر ممکن است با استفاده از این روش با مشکلاتی روبرو شوند

کاهش بد رفتاری کودکان

3- رفتار ناپسند را با پاداش به رفتارهای پسندیده متضاد تبدیل کنید

این روش سوم برای کاهش بدرفتاری هست، اگرچه غالباً از سوی والدین به آن بی اعتنایی می شود. در حقیقت سادگی زیاد این روش و این واقعیت که شامل هیچ نوع مجازات واقعی نیست آن را به صورت تصویری دلخواه در می آورد. این روش مستلزم آن است که ما در مورد رفتار پسندیده بیندیشیم که تا وقتی کودک بدرفتاری می کند امکان بروز ندارد سپس برنامه ای طرح ریزی کنیم که در آن و رفتار پسندیده متضاد پاداش داده شود چون کودک همزمان نمی‌تواند هم خوب و هم بد رفتار باشد پاداش به رفتار دلخواه موجب کاهش و جلوگیری از مشکلات رفتاری ناپسند خواهد شد. در این روش مادر دقیقاً رفتارهایی مغایر با عادات روزمره کودک را برای تقویت و ارائه پاداش تقویت می کند.
استفاده از این روش برای رفع مشکل رفتاری دشوار نیست ولی نیازمند برنامه‌ریزی قبلی والدین است . گام های اصلی و ضروری عبارتند از:

1- درباره آنچه که فرزندتان در حال حاضر انجام می دهد و مالی کمتر شاهد آن باشید فکر کنید(مثلاً این طرف و آن طرف رفتن فرزندتان در مهمانی)

2- گام بعدی که مستلزم ابتکار شماست تصمیم‌گیری در مورد کاری که مالک فرزندتان انجام دهد.

 این کار باید مغایر بدرفتاری های روزمره اش باشد چنانکه کودک نتواند همزمان آن کار را انجام دهد و بدرفتاری کند. بازی کردن دوستانه متضاد دعوا و مشاجره است. در حالی که کار روی پازل یا تماشای کتاب رفتار متضاد و دویدن در مهمانی است. سعی کنید فعالیت مورد علاقه کودک را جایگزین بدرفتاری فعلی کنید

3- همیشه بهتر است امکان کاری مشخص و معین را برای کودک فراهم آورید تا بتوانید انجام آن را جایگزین رفتار بدی کنید که در پی کاهش آن هستید

4- هنگامی که به فرزندتان شرح دادید ترجیح می دهید شاهد چه رفتاری از او باشید و در حقیقت امکان آغاز فعالیت های قابل قبول را برایش گردید، یادتان باشد که از اصول اولیه که برای تقویت آن رفتار خوب مطرح کردیم بهره بگیرید به کودک به خاطر رفتار پسندیده هاش توجه او را تحسین و فوق‌العاده تایید کنید بگذارید کودک بفهمد که نسبت به رفتار بد سابق از مشاهده رفتارهای جدید خشنود هستید و به خاطر خوش رفتاری امکان کسب امتیاز یا پاداش ویژه‌ای را برای کودک فراهم آورید.

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *